نکاتی برای انجام بهتر مصاحبه‌های شغلی

کمتر پیش می‌آید که کسی، بدون مصاحبه به استخدام شرکتی در آید. مصاحبه از جمله ابزارهای ویژه و بسیار فراگیر برای ارزیابی متقاضیان کار محسوب می‌شود. مصاحبه گر بار سنگینی رو به دوش می‌کشد، زیرا مصاحبه تاثیر زیادی بر تصمیم گیری نهایی در مورد استخدام یا عدم استخدام کارکنان،دارد.مهارت در محاسبه کردن، تنها برای مسئولان استخدام شرکت‌ها و یا افرادی که در واحد منابع انسانی سازمانها فعالیت می‌کنند، ضروری نیست. برای هر مدیری، شرایطی پیش می‌آید که بخواهد دیگران را استخدام کند. بنابراین (نحوه صحیح مصاحبه کردن) از جمله مهارتهایی است که هر مدیری باید در آن توانمند باشد.برای انجام یک مصاحبه صحیح و اثر بخش چه باید کرد؟ در این قسمت، چند نکته کاربردی را به طور خلاصه مرور می‌کنیم که مطالعات گسترده آنها را تایید کرده اند.

اول آنکه پیش از ملاقات متقاضی کار ، رزومه ای او را بخوانید. همچنین شرح وظایف کاری و ردیف شغلی در نظر گرفته شده برای او را به دقت بررسی کنید. سپس دستور جلسه مصاحبه را تنظیم کنید. به منظور یکسان سازی شرایط برای همه متقاضیان ، یک مجموعه از سولات استاندارد تهیه کنید. سوالاتی را انتخاب کنیدنتوان به راحتی آنها را با (بله) و (خیر) پاسخ داد. همچنین از بیان سوالاتی که مخاطب را به سمت پاسخ مشخص راهنمایی می‌کنند، خودداری کنید(مثلا نپرسید: آیا به نطر خودتان، مهارت‌های فردی مناسبی دارید؟). همچنین سعی کنید حتی الامکان از پرسیدن سوالات خصوصی مانند وضعیت تاهل ، خانواده ، سن ، نژاد ، مذهب و از این قبیل پرسشها تا آنجا که به کار مربوط نمی‌شود ، خودداری کنید. بجای اینکه بپرسید (آیا شما ازدواج کرده اید؟)و یا (آیا شما بچه دارید؟)بهتر است سوال کنید که(آیا دلیل خاصی وجود دارد که باعث شود در شرایط خاص، نتوانید برای اضافه کار بمانید؟).

در ملاقات با متقاضی ، همیشه فرض کنید که مضطرب و نگران است. از اینرو کاری کنید که احساس آرامش کند . خودتان را معرفی کنید و برخورد دوستانه ای از خود نشان دهید. از چند سوال ساده و یا جملات عادی شروع کنید تا یخ طرف مقابل باز شود!بعد از ایجاد فضای آرام و دوستانه ، در مورد اینکه سوال‌ها در چه زمینه ای خواهد بود و مصاحبه چقدر طول خواهد کشید ، اطلاعاتی را در اختیارشقرار داده و او را تشویق کنید که به سوالات پاسخ صحیح بدهد.

یک مصاحبه صحیح، فرایندی از دادو ستد سوالات و اطلاعات است. سوالاتی که از قبل برای پرسش از متقاضیان آماده کرده اید، در واقع دستور جلسه مصاحبه است و باید بکوشید که مصاحبه را برای همه متقاضیان به یک شکل و بر طبق سوالات از پیش تهیه شده انجام دهید. سعی کنید کلیه سوالات پرسیده شوند.

جوابهای دریافت شده را به دقت بشنوید و مورد بررسی قرار دهید. در هر زمان که احساس کردید متقاضی سوالات شما را سرسری پاسخ می‌دهد ، بر روی همان موضوع مجددا تاکید کرده و در مورد جزئیات آن بیشتر سوال کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید (در این باره کمی‌بیشتر توضیح دهید )و یا ممکن است برای دریافت اطلاعات دقیق تر بپرسید:(گفتید که ذر اکثر مواقع با ماندن در شرکت برای اضافه کار مشکلی ندارید ، می‌توانید دقیقا مشخص کنید که در چه مواقعی با این کار مشکلی ندارید؟)اگر مصاحبه شونده باز هم از جواب مستقیم و شفاف طفره رفت،سوال را مجددا و با تاکید بیشتر بپرسید.به یاد داشته باشید که از سکوت در حین مذاکره می‌توانید به خوبی استفاده کنید. ارزش سکوت را دست کم نگیرید. چند ثانیه سکوت کردن شما،وقتی مصاحبه شونده جواب را ناقص بیان کرده ، می‌تواند او را به صحبت کردن بیشتر ترغیب کند.

پس از آنکه همه سوالات خود را پرسیدید و موضوعات مورد نظرتان به بحث گذاشته شد ،باید مصاحبه را جمع کنید. به اطلاع متقاضی برسانید که سوالات خود را تمام کرده اید و بگویید:(خوب!من همه ی سوال‌های لازم را پرسیدم.آیا مطلب خاصی در مورد کار و یا شرکت هست که من به شما توضیح نداده باشم؟)،سپس او را از مراحل بعدی آگاه سازید. تا چه تاریخی نتیجه را به او خبر خواهید داد؟آیا نتیجه را به صورت تلفنی به او اعلام می‌کنید؟ آیا ممکن است مصاحبه‌های تکمیلی دیگری در پیش داشته باشید؟

بلافاصله پس از پایان مصاحبه ، ارزیابی خود را از متقاضی را یادداشت کنید زیرا در آن زمان ، ذهن شما در آماده ترین وضعیت برای این کار قرار دارد. وقتی متقاضی از در خارج شد،می‌توانید به نوشته‌های خود رجوع کرده و با صرف وقت کافی در مورد او تصمیم بگیرید.

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *