چهار نکته طلایی برای افزایش کارایی کارکنان

چهار نکته طلایی برای افزایش کارایی کارکنان

علارغم این واقعیت که هیچ طراحی شغل ایدآلی وجود ندارد، شواهد زیادی در دست است که نشان می‌دهد چهار ویژگی عمومی‌وجود دارد که مورد پسند اکثر انسان‌ها قرار می‌گیرد.هرچقدر با استفاده از این ویژگی‌ها غنای شغلی کارکنان را افزایش دهید، احتمال اینکه آنها شغل خود را دوست داشته و برای کارایی بیشتر انگیزه پیدا کنند، افزایش می‌یابد.پیشنهاد‌های زیر،چالش‌هایی هستند که با توجه به آن‌ها می‌توان کارایی کارکنان را تا حد خوبی افزایش داد.

  • فعالیت‌ها را ترکیب کنید:

  • مدیران باید بکوشند کار‌های خورده ریز و پراکنده را با هم ترکیب کرده و فعالیت‌ها و وظایف بزرگتر و جدیدتری خلق کنند.بدین ترتیب، کارکنان می‌توانند کار‌های متنوع بیشتری انجام داده و مهارت‌ها و توانایی‌های خود را بهتر به نمایش بگذارند.در نهایت نیز کاری انجام دهند که هویت و معنی مشخصی داشته باشد و می‌توانند آن را برای دیگران توضیح دهند.با این کار حس مالکیت کارمند به کار خود افزایش یافته و باعث می‌شود هر فردی شغل خود را مهم و با معنی احساس کند.فرض کنید در یک کارخانه ی شیشه سازی، گروهی از کارکنان فقط مسئول شیشه‌های آزمایشگاهی هستند و بخش‌های دیگر سایر محصولات را تولید می‌کنند.می‌توان با ترکیب فعالیت‌ها و اجازه دادن به کارکنان برای فعالیت هم زمان در بخش‌های مختلف تولیدی، انگیزه و کارایی آنها را افزایش داد.
  • اجازه دهید کارکنان با مشتریان خود ارتباط داشته باشند:

  • مشتری کسی است که از کالا یا خدمات تولید شده توسط کارمند شما استفاده می‌کند.مشتری ممکن است فرد یا گروهی در بیرون یا داخل سازمان باشد.هر کجا ممکن است، بگذارید کارکنان با مشتریان خود در ارتباط مستقیم باشند.این کار، ضمن افزایش جذابیت و تنوع فعالیت‌ها، موجب می‌شود که هرکس مستقیماً در مورد کارایی و عملکرد خود بازخورد دریافت کند.در این شرایط کارمند نسبت به کار خود احساس مالکیت می‌کند.در یکی از شرکت‌های تولید کننده ماشین‌های کشاورزی در آمریکا، کارگران خط تولید به همراه تیم فروش، به محل مشتریان مراجعه می‌کنند.این کارگران، محصولات را بهتر از کارمندان بخش فروش میشناختند و در مسافرت‌های کاری و گفتگو با کشاورزان ، مشکلات و نیاز‌های مشتریان را بهتر درک میکردند.طبیعی است در شرایط جدید آنها خود را بیشتر با شغلشان در ارتباط می‌دیدند و دیگر می‌دانستند که پس از آنکه تراکتور‌ها و ماشین آلات کشاورزی کارخانه را ترک کردند چه بر سر آنها می‌آید.
  • شغل‌ها را به صورت عمودی توسعه دهید:

  • توسعه عمودی شغل‌ها، باعث می‌شود کارکنان در زمینه‌هایی توانایی و اختیار پیدا کنند که قبلاً در انحصار مدیرشان بوده است.با استفاده از این روش، بخشی از فاصله بین جنبه‌های اجرایی کار و جنبه‌های نظارتی کار پر شده و موجب افزایش اختیار کارکنان می‌گردد.استفاده از تیم‌های خودگردان، برای توسعه عمومی‌شغل‌ها مؤثر بوده است.در کارخانه ای برای تولید ورق گالوانیزه در کلیولند، مدیریت تمام مجموعه به تیم‌های خود گردان واگذار شده است.تیم‌ها، خود استخدام را مدیریت کرده و برنامه ریزی‌های کاری را انجام میدهند.برای خود اهداف تولید تعیین کرده و چهارچوب‌هایی برای پرداخت و پاداش(بر اساس مهارت‌ها)تدوین می‌کنند.اجراج کارکنان نیز بر اساس تصمیم همین تیم‌ها صورت می‌گیرد.
  • مسیر‌هایی برای بازخورد ایجاد کنید:

  • با دریافت بازخورد، نه تنها کارکنان متوجه می‌شوند که کارایی آنها در چه حد است، بلکه می‌توانند روند تغییر مهارت‌ها و توانایی‌های خود را درک کرده و متوجه می‌شوند که آیا کارایی آنها رو به ضعف بوده یا بهبود و یا در سطح ثابتی باقی مانده است.اگر بخواهیم در مورد حالت ایده آل صحبت کنیم خوب است که کارمند شما،بلافاصله پس از اینکه عمل خاصی را انجام داد، بازخورد مربوط به آن را هم دریافت کند.این کار بهتر از این است که مدیر، هر از چندی بازخورد کلی را به کارمند خود ارائه کند.در کارخانه تولیدی موتور هواپیما در کارخانه جنرال الکتریک تعمیرکاران بلافاصله در مورد کیفیت کار خود بازخورد دریافت می‌کنند و اعضای هر تیم، مسئول هستند تا در هر لحظه بازخورد‌های ضروری را به همکاران خود ارائه کنند تا زمینه ارتقاء کیفیت عملکرد، فراهم گردد.
0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *