چگونه می‌توانید مدیر خوبی باشید؟

برای اینکه بتوانید مدیر خوبی باشید باید بدانید که مدیریت ترکیبی از درک نقش خود به عنوان یک مدیر ،درک نقش پرسنل به عنوان کارمندانتان و کمی‌تمرین است.اگر به تازگی مدیریت مجموعه ای را به دست گرفته اید یا میخواهید مدیر خوبی باشید این مقاله برای شماست.

یکی از ساده ترین راه‌های بهبود مهارت‌های مدیریتی شما، صرفا سازماندهی پرسنلتان است.نرم افزارهای بسیار زیادی در خصوص سیستم‌های اطلاعات منابع انسانی وجود دارد اما پیشنهاد ما استفاده از سایت تسکولو در کنار سیستم‌های حضور و غیاب می‌باشد.این سایت شما را قادر می‌سازد تا به راحتی با نیرو‌های خود ارتباط داشته باشید و بتوانید از کار‌هایی که انها انجام میدهند مطلع شده و آنها را مدریت کنید.

چهار فاکتور اصلی یک مدیر:

هنگامی‌که شما مدیر شدید باید مشخص کنید چه چیزی در کسب و کار شما معنی دارد.هنگامی‌که متوجه این موضوع شدید باید چهار اصل مدیریتی را انجام دهید:

  1. آموزش دادن نیروها
  2. سازمان دهی پرسنل
  3. ارتباطات
  4. انگیزه دادن به نیروها

شاید شما متوجه شده باشد که تمام این موارد راجب پرسنل شماست.به این دلیل است که مدیریت دیگر راجب شما نیست، راجب نحوه ی محول کردن کارها به دیگران و تمرکز کردن بر روی مسائل بزرگتری است.

فاکتور اول:آموزش دادن نیروها(تجهیز آن‌ها برای کار)
هنگامی‌که شما یک مدیر هستید باید بتوانید تیم خود را برای انجام کاری که به آن‌ها اختصاص داد شده آموزش دهید یا تجهیز کنید.ممکن است شما با تیمی‌مواجه شوید که در زمینه ی کاری شما هیچ تجربه ای نداشته باشند یا تیمی‌داشته باشید که تجربه ی زیادی در فیلد کاری شما داشته باشند.در هر صورت شما باید به عنوان یک مدیر بتوانید اولا آموزش‌های لازم را به نیرو‌های آموزش ندیده بدهید و دوما بتوانید نیرو‌هایی که تجربه لازم را در زمینه ی کاری دارند تجهیز و مدیریت کنید.

برای ساخته شدن یک تصویر ذهنی به مسائل زیر فکر کنید:

  • اگر شما مدیریت یک فست فود را بر عهده داشته باشید باید نیرو‌های خود را در مورد مواد تشکیل دهنده هر ساندویچ یا پیتزا ،نحوه طبخ آن‌ها و نحوه برخورد با مشتری آموزش دهید.به هر نیرو وظیفه ای که در آن تخصص دارند بدهید و آن‌ها را تجهیز کنید.در مورد کار‌های بیشتری مه لازم است انجام شود فکر کنید.
  • اگر شما مسئول یک تیم در یک شرکت طراحی لوگو باشید وظیفه ی شما ایجاد یک لوگو جدید برای مشتری است.به عنوان مدیر باید اطمینان حاصل کنید که تیم طراحی شما تمام اطلاعات لازم در خصوص طراحی لوگو مورد نیاز مشتری را داشته باشند.همچنین تیم شما باید تجهیزات لازم برای کار خود و پیش زمینه چگونگی طراحی آن را داشته باشند.

ممکن است سوالی برای شما پیش آید که چگونه این کار را انجام دهم؟
شما باید زمانی مشخص برا آموزش نیرو‌های جدید و نیرو‌های قدیمی‌تخصیص دهید.سعی کنید آموزش صمیمی‌اما رسمی‌و با تمرکز بر پیشرفت نیروی جدید و راه انداختن او باشد.توجه کنید که هرکس روش خاصی برای یادگیری دارد.بعضی‌ها با شنیدن، بعضی‌ها با دیدن و بعضی‌ها با انجام دادن آن کار مطالب را یاد میگیرند.یه عنوان یک مدیر وظیفه ی شما این است که هر یک از سبک‌های یادگیری اعضای تیم خود را دریابید و در آن سرمایه گذاری کنید.پس مطمئن شوید که کار خود را درست انجام میدهید و پرسنل به یادگیری و رشد ادامه می‌دهند.

فاکتور دوم:سازماندهی پرسنل(و کار آن‌ها)
برای اینکه مدیر خوبی باشید باید فرایند‌های رسمی‌ایجاد کنید(یا در صورت وجود بهبود دهید)که کار‌ها به روش سازمان یافته ای انجام شود.این کار می‌تواند شامل اجرای یک نرم افزار بهره وری ، تنظیم یک چارت سازمانی دقیق و هدفمند و هدف گذاری برای هر قسمت باشد.شما باید مطمئن شوید که هر کس جایگاه خود را بشناسد و بداند چگونه کار خود را انجام دهد.

اگر شما مدیریت یک مجموعه ای که در حال انجام کار است را به عهده گرفته باشید کار شما بسیار آسان تر از مدیریت مجموعه ای است که به تازگی شروع به کار کرده است.شغل شما به عنوان مدیر این است که با نگاهی تازه به فرایند‌های مجموعه بنگرید و اعضای مجموعه را با روش‌های جدید سازماندهی کنید.مطمئن شوید که تیم پروسه‌های جدید را دنبال می‌کند.برای این کار می‌توانید از نرم افزار‌های مدیریت پروژه و CRM استفاده کنید. توجه کنید که قبل از هر تغییری روش‌های مدیریت قبلی مجموعه را بررسی کنید.شاید در بعضی از قسمت‌ها نیازی به تغییر نباشد.پس از ابتدا به قصد تخریب و بازسازی حرکت نکنید.

اگر مدیریت مجموعه جدیدی را به عهده گرفته اید کار شما کمی‌سخت تر است.شما نیاز به ارزیابی نوع فرایندی که می‌توانید در محیط قرار دهید دارید و سپس وظایف و بخش‌هایی از این فرایند را به اعضای تیم محول کنید.ممکن است مجبور به نوشتن دستور‌های کاری و SOP (دستور عملیات استاندارد) باشید.از این موضوع مطلع باشید که در اولین سازماندهی تیم شما به درستی عمل نخواهد کرد.کار شما در حال پیشرفت است.شما باید برنامه‌های احتمالی ایجاد کنید و به دنبال راه‌هایی برای بازنگزی و بهبود باشید.

برای سازماندهی پرسنل میتوانید از ایده ای زیر استفاده کنید:

  1. نرم افزار مدیریت پروژه می‌تواند یک گزینه عالی برای مرتب کردن کارهای تعیین شده و مهلت انجام دادن آن‌ها باشد و میتواند مشخص کند هر کسی چه کاری را انجام دهد.
  2. ایجاد یک برنامه مشخص برای جلسات هفتگی یا در صورت نیاز روزانه.
  3. استفاده از برنامه‌های چت گروهی و ایجاد کانل‌هایی برای تبادل نظر و  ارتباط مستقیم مدیریت با پرسنل.

فاکتور سوم:ارتباطات
به عنوان یک مدیر، شما باید با اعضای تیم خود به شیوه‌های مختلف ارتباط برقرار کنید (و بین چیزهایی که قرار نیست بدانند تعادل ایجاد کنید).این موضوع مستقیماً به میزان اعتماد پرسنلتان به شما بستگی دارد و اینکه چگونه مایلند از شما به عنوان یه منبع قابل اطمینان برای حل مشکلات کاری یا مسائل مربوط به آن استفاده کنند.

برای شرح بیشتر به چند نوع از ارتباطات می‌پردازیم:

  • سطح فردی: آیا شما به اندازه کافی با افراد ارتباط برقرار می‌کنید تا بدانند مسئولیتشان چیست یا اینکه کار درست را انجام میدهند؟
  • سطح تیمی: آیا شما با کل تیم خود ارتباط برقرار می‌کنید؟آیا اهداف تیمی‌را برای پرسنل در جهت پیشبرد همکاری تنظیم کرده اید؟
  • در سطح شرکت: آیا شما تیمتان را از وضعیت کلی شرکت و اینکه چرا بعضی از فرآیند‌ها در حال اجرا هستند مطلع کرده اید؟آیا آنها احساس می‌کنند که می‌دانند چه اتفاقی در شرکت در حال رخ دادن است؟
  • سطح بین کارمندان: آیا شما یک سطح فرهنگی خوب از ارتباطات ایجاد کرده اید که کارکنان بدون احساس ترس از مجازات از شما یا همدیگر سوال بپرسند؟آیا کارمندان شما کار همکاران خود را که در تعطیلات به سر می‌برند انجام میدهند؟؟

نکته ی بعدی انتخاب روش ارتباط با تیمتان است.آیا همه ی کارمندان شما در یک دفتر هستند؟آیا بعضی از نیروها بیرون از دفتر مشغول به فعالیت هستند؟مهم نیست که افراد تیم شما کجا هستند.در عصر ارتباطات شما به عنوان مدیر باید به صورت هماهنگ با تمام نیرو‌های خود در هر شرایطی ارتباط کامل داشته باشید.

فاکتور چهارم:انگیزه دادن به نیروها
به عنوان یک مدیر شما باید قادر به ایجاد انگیزه در تیم خود برای انجام کاری که از آنها انتظار میرود باشید ،خواه هدف درست کردن یک ساندویچ باشد یا درست کردن لوگو برای یک شرکت طراحی گرافیک.کار باید درست و به موقع انجام شود.انگیزه ی کارکنان کلید انجام کارست و مدیر در بسیاری از موارد عامل اصلی انگیزه آن‌هاست.

چگونه این کار را انجام دهیم؟؟چگونه به نیرو‌های خود انگیزه بدهیم؟؟؟به طور خلاصه، مردم به طور کلی توسط چیزی از درون (آرزوی درونی یا چیزی از بیرون(مانند به رسمیت شناخته شدن، پول، یا ارتقاء)، یا ترکیبی از هر دو، انگیزه می‌گیرند.تعداد زیادی نظریه در مورد انگیزه وجود دارد ولی چیزی که شما را شگفت زده میکند این است که اکثر مدیران به ندرت می‌دانند چه چیزی باعث انگیزه ی پرسنل می‌شود و حتی عده ای از مدیران انگیزه دادن به نیروو‌ها را برای افزایش بازده کار به رسمیت نمیشناسند.

دانیل اچ پینک(نویسنده آمریکایی کتاب‌های علوم رفتاری و مدیریت) در مورد عوامل انگیزش درونی اشاره میکند که:

اکثر ما بر این باوریم که بهترین راه برای انگیزه دادن به خود یا دیگران به وسیله ی پاداش‌های خارجی مانند پول(رویکیرد هویج و چوب)می‌باشد.این یک اشتباه است.راز عملکرد و رضایت بالا در محل کار ،مدرسه و در خانه نیاز عمیق انسان به هدایت زندگی خود، یادگیری ، ایجاد چیزهای جدید و بهترکردن خودمان و دنیایمان است.

شغل شما به عنوان مدیر این است که بفهمید چه چیزی به نیروی شما انگیزه میدهد ،برآن سرمایه گذاری کنید و سپس انتظارات و اهداف را برای هر یک از آن‌ها مشخص کنید.اگر همه چیز را درست انجام بدهید شما پایه ی انگیزه دادن به تیمتان را بنا نهاده اید.اگر نیرو‌های شما بدون انگیزه هستند به عقب برگردید.مطمئن شوید به درستی آموزش دیده اید ،سیستم ارتباطی خوبی را راه اندازی و تیم خود را به درستی سازماندهی کرده اید.

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *