چگونه می‌توانیم کارمندانی ایدآل استخدام کنیم؟

همه میدانیم که یک متقاضی یا داوطلب ایدآل چه ویژگی‌هایی دارد.همه ی ما کارمندانی خوش رفتار، دارای روحیه ی کاری قوی، پر انرژی و با انگیزه می‌خواهیم.کارمندانی می‌خواهیم که بتوانند به عنوان عضوی از گروه فعالیت کنند، به خوبی به مشتری رسیدگی کنند، به کارشان علاقه ی زیادی داشته باشند و نسبت به کارفرمایشان وفادار باشند.اینطور نیست؟؟؟

باید بگویم که اینطور نیست.هیچ استانداردی برای یک داوطلب ایدآل برای استخدام در شرکت شما در سطح جهانی وجود ندارد.هرکدام از ما عقیده ی متفاوتی نسبت به یک کارمند ایدآل داریم.در یک سمینار استخدام، از مدیران خواسته شد خصوصیات  متقاضی ایدآل خود را بیان کنند.نتایج به دست آمده متفاوت بود.
بعضی کارمندی هم عقیده با خود می‌خواستند در حالی که عده ای کارمندانی با توانایی‌های کاملاً متفاوت با خویش را ترجیح می‌دادند.بعضی مدیران کارمندانی میخواستند که بتوانند مستقل فکر کنند در حالیکه عده ای دیگر ترجیح می‌دادند کارمندانشان دقیقاً فعالیت‌های مشخصی را که سازمان معین کرده دنبال کنند.بعضی کارمند برون گرا و خوش برخورد میخواستند، در حالی که دیگران کارمندانی که بتوانند به تنهایی کار کنند ترجیح می‌دادند.

برای مثال در شرکتی که کارمندان می‌بایست به عنوان یک تیم ،کار گروهی انجام دهند، مهارت در کار تیمی‌یک قابلیت مهم تلقی می‌شود در حالیکه سازمان‌هایی مانند مؤسسات نگهداری بیماران در منزل که باید کارکنانشان را به خانه‌های افراد بیمار و مسن بفرستند، به افرادی با روحیه ی مستقل نیاز دارند که بتوانند به تنهایی برای حل مشکلات تصمیم بگیرند.
حال آنکه مؤسساتی مانند استودیوهای طراحی، برای نوگرایی و خلاقیت ارزش زیادی قائل اند ولی سازمان‌های دیگری مانند رستوران‌ها و فست فود و بانک‌ها از کارمندان خود می‌خواهند دقیقاً دستورات و سیاست‌های کاری تعیین شده را دنبال کنند.

ممکن است تصور کنید مراجعه مراجعه به مدارس عالی راهی برای دستیابی به بهترین متقاضیان است اما لزوماً اینطور نیست.برای مثال زمانی که KFC(مرغ سوخاری کنتاکی)مدیر استخدام میکرد، معلوم شد اگرچه پیشرفت سریع و رسیدن به بالاترین مقام مدیریتی برای کسانی که کار نظارت در این رستوران‌ها را انجام میدهند بسیار آسان است اما داتشجویان دانشگاه‌های معتبر علاقه ی چندانی به شغل‌های مدیریتی این رستوران‌ها را ندارند.در واقع آنها به این نتیجه رسیدند وقتی به سراغ دانشگاهای معتبر در زمینه ی مدیریت مهمانداری میروند، دانشجویان آنها به مدیریت رستوران به عنوان هدف نهایی خود نگاه نمی‌کنند.در عوض آنها دریافتند کالج‌های محلی که دانشجویان غیر سنتی (دانشجویان مسن با سابقه ی کاری قوی) دارند، بهترین محل برای استخدام کارمندان می‌باشد.می‌بینید که آن‌ها از دانشگاه‌های درجه ی دو استخدام موفقی داشتند.

وقتی نکات کلیدی در مورد یک داوطلب را بررسی می‌کنید، حتماً با ارزیابی فرهنگ سازمانی خود برای اطمینان از وجود هماهنگی بین آنچه که از کارمندان خود میخواهید و آنچه که ارائه می‌کنید، بپردازید.برای شناسایی فرهنگ سازمانی خود، بررسی کنید که اصولاً “ما که هستیم؟”، “یه چه کاری مشغول هستیم؟” و “آن کار را چگونه انجام میدهیم؟”

پاسخ خود را با همکارانتان در میان بگذارید تا متوجه شوید برداشتتان صحیح بوده است یا خیر.همچنین می‌توانید با راه اندازی یک گروه تمرکزی برای بررسی این مسأله و یا برگذاری جلسه با کارمندان، فرهنگ سازمانی خود را شناسایی کنید.کارمندان بایگانی، کارمندان پشت گیشه و مشتریان هر کدام به سازمان با دید متفاوتی نگاه می‌کنند.مدیران ممکن است سازمان را به عنوان یک سازمان مبتنی بر خدمات ببینند (که ممکن است بعد از ثبت موقعیت شرکت در بازار صحیح باشد ولی در مورد نحوه پاسخگویی سازمان به نیاز‌های کارمندان صحیح نباشد).

در سازمانی ارزش‌های بنیادی را که بعضاً قابلیت‌های سازمانی نامیده می‌شود، از طریق گردهمایی کارمندان و ناظران و پرسش در مورد اینکه سازمان برای کدام رفتار‌ها ارزش قائل می‌شود ، مشخص کردند.از این گروه سوال شد :”کارمندان سازمان، ارزش‌های سازمانی را با چه عمل یا گفتاری به نمایش میگذارند؟”این سازمان پس از یک سری بحث‌های مدیریتی، توانست لیستی از ارزش‌های سازمانی خود را که به عنوان ابزاری در انتخاب کارمندان و مدیریت عملیات بکار می‌رود، تهیه کند.پیگیری این روند باعث شد هم کارمندانی هماهنگ با ارزش‌هایش انتخاب کند و هم رفتاری که میخواهد از کارمندانش ببیند را در آن‌ها تقویت کند.پس توجه کنید که برای بدست آوردن کارمندان ایدآل روش خاص وجود ندارد.ابتدا فرهنگ سازمانی خود را بشناسید و بر اساس آن کارمندانی مناسب انتخاب کنید.

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *